Prečo APROGEN Počas
40 rokov jednotnej školy v našom školskom systéme sa pristupovalo
prakticky ku všetkým žiakom v škole ROVNAKO, a to
i napriek tomu, že sme už od narodenia individuálne odlišní.
Vychádzalo sa z premisy „všetkým rovnako – rovnakým dielom“
a zabúdalo sa na to, že niektorí jedinci vyžadujú niečo naviac. V 60
– rokoch prebehla skoro vo všetkých školských systémoch, najmä
v Európe, radikálna REORGANIZÁCIA. Začali sa otvárať výberové
triedy a školy so zameraním na matemetiku, prírodné vedy, šport,
jazyky, atď. Napriek tomu zostávala bokom ešte veľká časť NADPRIEMERNE NADANÝCH ŽIAKOV – s VYSOKÝM VŠEOBECNÝM INTELEKTOVÝM POTENCIÁLOM, ktorým sa nevenovala väčšia pozornosť. Tieto deti so schopnosťou podávať napriemerné výkony sú označované aj ako deti so ŠPECIÁLNYMI VÝCHOVNO-VZDELÁVACÍMI POTREBAMI, t.j. vyžadujúcimi iný typ vzdelávania a výchovy, než aký môže klasická bežná trieda poskytnúť. Upozornenie
odborníkov na to, že sa zanedbáva táto najkvalitnejšia časť populácie,
tvoriaca 3–5%, ktorá je považovaná za strategické bohatstvo každej
spoločnosti, viedlo k tomu, že sa potreba starostlivosti
o nadaných riešila aj na úrovni programového vyhlásenia vlády. Projekt
starostlivosti o intelektovo nadané deti v podmienkach ZŠ sa
v SR začal realizovať od školského roka 1993/1994. Osobnostné dimenzie intelektovo nadaných detí - nadpriemerne
vysoká úroveň všeobecných rozumových schopností, často
v kombinácii s vyhranenými záujmami a schopnosťami
v špecifickej oblasti( matematika, biológia, zoológia, ...) | - zvýšená citlivosť, istá emocionálna a sociálna nevyrovnanosť | - vynikajúca pamäť |
Intelektovo nadané deti sú AKTÍVNE, ZVEDAVÉ, RÝCHLO CHÁPU: - okolo 3. – 4. roka sa naučia čítať písmená | - približne v 5. roku čítajú celé súvislé texty | - pracujú s číslicami, sčitujú, odčitujú (najmenej do 20), poznajú význam záporných hodnôt |
Systém vzdelávania v programe APROGEN V triedach sa postupuje podľa platných učebných osnov. Učebné plány možno variovať podľa potrieb. Výučba je obohatená o | CUDZÍ JAZYK ( 1. cudzí jazyk od 1. ročníka + 2. cudzí jazyk od 5. ročníka) | | INFORMATIKU | | OBOHATENIE |
|