|
Práca v triedach programu APROGEN v roč. 1. - 4. - | Ide o celodenný systém vzdelávania do 16.30 hodiny. | - | Začíname rannými komunitami s cieľom sociálno-emocionálnej adaptácie žiakov, ich stimulácie na podávanie čo najlepších výkonov počas vyučovania a navodenie vhodnej atmosféry pred vyučovaním. | - | Vyučuje sa z klasických učebníc, ale hlavne zo špeciálnych pracovných zošitov a učebníc pre intelektovo-nadaných žiakov. | - | Žiaci majú v rozvrhu viac hodín oproti klasickým triedam.
Ich vyučovanie je už od prvej triedy obohatené o hodiny informatiky,
anglického jazyka a špeciálneho predmetu – obohatenie. Neskôr im
pribúda ešte ďalší cudzí jazyk - nemčina . | - | Na hodinách má každý žiak svoju samostatnú lavicu. | - | V triedach je nižší počet žiakov vzhľadom ku špecifikám, ktoré práca s intelektovo - nadanými žiakmi prináša. | - | Uplatňuje sa individuálny prístup k žiakom so zreteľom na ich osobnosť a schopnosti. | - | Vyučujúci uplatňujú na hodinách progresívne metódy a formy práce
ako sú : objaviteľské, heuristické metódy, riešenie problémových úloh,
prácu v skupinách, tzv. tímovú prácu, učenie pre život. Na hodinách sa
pracuje s najmodernejšou audiovizuálnou technikou. Bežne sa pracuje
s projektorom, PC, interaktívnou tabuľou a internetom. | - | U žiakov sa cielene podporuje a rozvíja ich tvorivosť, logické myslenie, učia sa vedieť
získať informácie z rôznych zdrojov, vedieť konzultovať, vystupovať,
obhajovať svoj názor, ale aj rešpektovať svojich spolužiakov, vedieť sa
ohodnotiť, ale aj oceniť šikovnosť a úspech druhých. | - | Nadstavbou vyučovania sú časté besedy so známymi osobnosťami, odborníkmi, návšteva knižnice, exkurzie, turistické a poznávacie výlety a pod. | - | Neoddeliteľnou súčasťou vyučovania je
príprava žiakov na rôzne matematické, literárne, ale aj iné
súťaže, vypracovávanie projektov od jednoduchých individuálnych, cez
skupinové, v dvojiciach, alebo tímové v rámci tried pri rôznych
príležitostiach a s rôznym zameraním a obsahom. | - | Žiaci sa zapájajú do najrozličnejších súťaží a dosahujú nemalé úspechy . | - | V triedach je uplatňovaný systém slovného hodnotenia. |
Práca v triedach programu APROGEN v roč. 5. - 9.
Čo
projekt ponúka:
- od 1. ročníka až po 9. ročník odlišné učebné plány,
učebné osnovy a učebnice vychádzajúce z potrieb intelektovo nadaného dieťaťa,
- povinné vyučovanie druhého cudzieho jazyka od 5. ročníka,
- počet žiakov v triede na 2. stupni do 16 (s výnimkou
do 19),
- rozvíjanie nadpriemerných schopností žiakov v
nadväznosti na nich prirodzené zaujímavé oblasti, ktoré sú netypické pre
ostatné deti v ich veku.
Cieľom
výchovy a vzdelávania nadaných detí v rámci projektu je:
- vytvorenie primeraných podmienok pre rozvoj potenciálu
intelektovo mimoriadne nadaných detí v podmienkach školy,
- stimulovanie a vedenie detí k používaniu vyšších
úrovní myslenia a tvorivosti,
- všestranná podpora emocionálnej a sociálnej stránky
osobnosti nadaných žiakov,
- poskytnutie podmienok a priestoru na optimálny rozvoj
všestranných ako aj špecifických schopností, záujmov, rešpektovanie
prirodzeného a pritom špecifického vývinu ich osobnosti,
- formovanie demokratických partnerských, priateľských
vzťahov medzi žiakom a učiteľom, ktoré prispieva k celkovému dotváraniu
atmosféry v rámci novej, špecificky orientovanej školy zameranej na rozvíjanie
intelektovo nadpriemerne nadaných detí.
Zásady
a princípy práce v triedach s intelektovo nadanými žiakmi
Počty žiakov v triedach
Počty žiakov v
triedach sú stanovené Projektom. Na 1. stupni maximálne 15 žiakov. Ak je počet
žiakov do 12 pracuje s nimi len jedna učiteľka, ak je vyšší ako 12 pracujú s
nimi dve učiteľky. Na 2. stupni maximálne 16 žiakov.
Ranné komunity
Súčasťou celého
výchovno-vzdelávacieho procesu sú ranné komunity. Ich úlohou je pripraviť deti
na vyučovanie, otvoriť ich na prijímanie informácií, na podávanie optimálnych
výkonov, naladiť do pohodovej pracovnej atmosféry, odbúrať drobné problémy,
konflikty medzi deťmi a akýkoľvek stres. Ranná komunita trvá 15 minút a jej
realizácia sa koná podľa vopred dohodnutých pravidiel. Na druhom stupni sa
ranné komunity konajú podľa potreby triedy.
Systém výučby v projekte
Edukácia
intelektovo nadpriemerne nadaných detí má svoje špecifiká. Využívajú sa všetky
metódy na podporu a rozvoj logického myslenia, analyticko-syntetického
myslenia, riešenia problémov argumentácie, kreatívneho myslenia.
Žiakom sa zadávajú
otvorené, nehotové, nedokončené problémové úlohy, ktoré nemajú len jedno
riešenie, ale naopak, majú viacero riešení. Očakáva sa vysoká aktivita a
samostatnosť žiakov pri riešení zadaných úloh.
Od prvej triedy sa
kontinuálne vyučuje anglický jazyk a informatika. V 5. triede pribúda ďalší
cudzí jazyk.
Ročníkové práce
Súčasťou
absolvovania každého jedného ročníka je vypracovanie ročníkovej práce. Tému
ročníkovej práce si žiak vyberá podľa vlastného výberu, svojho zamerania a
záujmov. Vhodnosť témy posudzuje triedny učiteľ.
|
|
|
Jozef
Cíger Hronský
(23. 2.
1896 – 13. 7. 1960)
"Včas
zažínajte v dušiach vašich detí svetielka, lebo kto bude nosiť
v sebe svetlá, nebude ani ťažké chvíle preklínať ..." |

|